D&D Production & Sourcing

Vertel ons eens wat over jezelf? Wie ben je? Wat drijft je in het leven en in het ondernemen?

Jan van der Donk, bouwjaar 1960. Al 38 jaar gelukkig getrouwd met Meta mijn middelbare school liefde. Met 3 volwassen kinderen en 2 kleinkinderen zelfs al opa! Pas op 45 jarige leeftijd ondernemer geworden om de vleugels uit te kunnen slaan zoals ik dat wilde ipv naar een corporate board ver weg moeten luisteren. Mijn werkervaring in de supply chain kunnen gebruiken om D&D , samen met een zakenpartner op te zetten. Veel jonger echter, zo ongeveer vanaf ik kon kruipen, ben ik autogek, petrol head. Nog steeds speel ik graag met autootjes, ze zijn alleen wat groter geworden.

We zijn natuurlijk ook nieuwsgierig naar het bedrijf? Wat doen jullie? Hoe doen jullie dit? Wat zijn de toekomstplannen?

Jan van der Donk en Hans van Dam. In 2006 het bedrijf D&D Production & Sourcing gestart vanuit de gedachte het MKB te helpen om in China hun producten te laten produceren. Eerst middels toeleveranciers ,  na 2011 met een eigen productie en in 2019 in een eigen gebouwde fabriek. Hierdoor kunnen de klanten van D&D zaken doen met een Nederlands bedrijf en toch voordeel genieten van het produceren in China. Inmiddels is meer dan 80% van onze omzet de productie van eindproducten voor onze klanten in Europa en deels voor hun afzet in China. De varieteit in producten is groot, maar kennen een gemeenschappelijke deler, namelijk ze bestaan uit metalen en kunststof onderdelen, soms aangevuld met electronica.  De onderdelen laten wij maken of produceren die zelf, altijd op tekening van de klant. In de nabije toekomst zullen wij blijven investeren in de productie met meer eigen productie van onderdelen en in de marketing. Wij zien ondanks het wat negatieve sentiment omtrent globalisering en China in het bijzonder , nog steeds veel groeikansen voor ons bedrijf.

Waarom ben je aangesloten bij de community van Atmosfeer Driving Experience?

Dat is duidelijk een auto-linkje geweest. Aanstekelijk artikel in het NRC over de Ferrari Speciale en F12. Beide types die ik op mijn short list had staan om ooit te bezitten. Zodoende met Michel stukje gaan rijden en besloten mij aan te sluiten. Niets zo leuk om je passie voor fraaie automobielen te delen met anderen!

Op welke wijze en welke (sport)auto’s hebben een rol gespeeld in jouw leven?

Zijn auto’s belangrijk voor mij?

Het antwoord is al gegeven in bovenstaande: ja

Ook toen ik nog niet in de bevoorrechte positie verkeerde om hobby auto’s te kunnen bezitten, was de keuze voor een auto altijd die met het hart genomen werd, zelden met het hoofd. Als eerste auto moest het een Alfa Romeo Alfetta worden en die werd het ook. Alleen kon ik die eigenlijk niet betalen als HTS-student. Eenmaal afgestudeerd en eerste baan met zeer bescheiden salaris, werd het weer een Alfa, waarna er nog 4 zouden volgen. Een ieder die weet hoe krap de Giulietta uit de jaren 80 is, snapt dat het hoofd niet echt meedeed toen er een auto voor het jonge gezin met 3 kleintjes gekocht werd. Mijn lieve vrouw liet het gebeuren, wetende dat ik op dat gebied ongeneeslijk ben.

Een maand geleden heb ik weer mijn eerste auto gekocht: maar nu in perfecte staat en ook nog eens fraai gerestaureerd. Echt een tijdreis naar mijn twintiger jaren als ik instap en de auto start. Daarnaast ben ik in de bevoorrechte positie meerdere hobby auto’s te bezitten, zoals een BMW Z4 voor de cabrio ritten met mijn echtgenote en een Ferrari 488GTB om de ultieme jongensdroom van een petrol head te vervullen.

Wat is jouw favoriete Sterspeler van Atmosfeer en waarom?

Ik denk dat ik niet echt een sterspeler in de Atmosfeer garage kan aanwijzen. Het zou gaan tussen de Speciale en de F12. De één vanwege het pure en rauwe karakter, de ander vanwege de vormgeving en de goddelijke V12.

Indien in de garage één sportauto mocht staan en zonder budgetbeperking: welke zou dit zijn?

Mijn absolute droomwagen? Ook lastig maar als het dan toch moet zal het een zeer moeilijke keuze worden tussen een Ferrari 250 SWB (dus niet de GTO) en een Alfa Tipo 33 Stradale. Het voordeel is dat beiden absoluut onbetaalbaar zijn dus hoef ik hier geen salomonsoordeel te vellen.