PGZ

Vertel ons eens wat over jezelf? Wie ben je? Wat drijft je in het leven en in het ondernemen?

Mijn naam is Robert van Barneveld en mij valt, vanuit mijn rol als Business Development Directeur, de eer toe om PGZ te mogen vertegenwoordigen richting Atmosfeer; een mooi bedrijf, initiatief en daar omheen een leuke groep mensen voor wie autorijden méér is dan van A naar B. En dat past, want in mijn ca. 20-jarige automotive carrière is dat voor mij ook altijd een rode draad geweest. Ik begon mijn loopbaan in de autosport, eerst bij Equipe Verschuur, destijds een pijler in de nationale en Europese autosport met vervolgens in 2008 een hoogtepunt als assistent teammanager voor een prachtig en succesvol 24H Le Mans project met, en daar is de merkliefde écht begonnen, een Porsche RS Spyder (onder de naam Van Merksteijn Motorsport). Daarna in 2009 de stap van autosport naar sportauto gemaakt door te gaan werken bij Porsche Centrum Eindhoven, eerst nog met de sport als nadruk (incl. het winnen van het Dutch GT met Atmosfeer partner Phil Bastiaans achter het stuur), maar in de jaren die volgden steeds meer richting management mogen gaan en zo de geweldig mooie groei van Porsche en ons bedrijf mee kunnen maken. Waarbij ik inmiddels openlijk toegeef dat een grote drijfveer de merkentrots is richting Porsche, maar óók de geweldig en uitdagende dynamiek van het dealerbedrijf en onze passie om het steeds weer een beetje mooier en leuker te maken, zowel voor de klant als onze eigen mensen.

We zijn natuurlijk ook nieuwsgierig naar het bedrijf? Wat doen jullie? Hoe doen jullie dit? Wat zijn de toekomstplannen?

Tegenwoordig zijn we PGZ, omdat we meer doen dan alleen Porsche, maar onze fundering is nog altijd gebouwd op de reis die begonnen is als dé Porsche dealer in het zuiden van Nederland. Vroeger in Eindhoven (Mecklenburgstraat, later op industrieterrein De Croy) en tegenwoordig in Oirschot. Althans, op moment van schrijven, want in de zomer van ’24 ruilen we Porsche Centrum Eindhoven in voor Porsche Centrum Brabant met als nieuwe locatie het mooie, groene Oisterwijk en dan óók nog het mooiste Porsche dealerpand van Nederland (en wellicht zelfs daarbuiten).

Daarmee is nog niet heel ons bedrijf in beeld, want in de provincie Limburg hebben we sinds 2011 ook twee locaties, te weten Porsche Centrum Maastricht en het naastgelegen Bentley Maastricht. Ook verkopen we onder Energica Brabant de volledig elektrische motorfietsen van dit Italiaanse merk én hebben we zowel in Brabant als Limburg een eigen Car Cosmetics activiteit. Vanaf de verhuizing naar Oisterwijk komt daar ook een volledig schadebedrijf bij.

Onze toekomstplannen zijn simpel: onverminderd en steeds weer nóg een beetje beter invulling geven aan ons PGZ moto; Moved by Mobility. Oftewel, mobiliteit mét beleving en emotie, op alle mogelijke manieren.

Waarom ben je aangesloten bij de community van Atmosfeer Driving Experience?

Zie bovenstaand. Atmosfeer heeft juist die combinatie van autorijden en emotie als kern-DNA. Dat is een filosofie die niet alleen in lijn ligt met die van ons, maar brengt ook een groep mensen bijeen die die filosofie met ons én met derden delen, of dat nu klanten/fans zijn die de iconische 911R komen beleven of mensen die bijvoorbeeld vanuit de goede doelen een gave beleving geboden krijgen.

Op welke wijze en welke (sport)auto’s hebben een rol gespeeld in jouw leven?

Al 20 jaar een definiërende en beroepsdeformerende rol! Geen zorgen, ik vind ook nog andere dingen heel leuk in het leven, maar van de eerste raceauto’s bij mijn eerste baan (denk bijvoorbeeld aan de geweldige Renault Clio Cup uit die tijd) tot de meest recente elektrische Porsche Taycan (sorry Michel, Dennis, óók die vinden we leuk) spelen sportieve auto’s een hoofdrol.

Wat is jouw favoriete Sterspeler van Atmosfeer en waarom?

Koppen jullie die zelf binnen? Dat zeg ik overigens met uiterst veel respect naar de andere twee paarden in de stal van Atmosfeer, want hoe ontzettend Porsche je DNA ook is, dat zijn ook twee absolute volbloed autobelevingsbeesten!

Indien in de garage één sportauto mocht staan en zonder budgetbeperking: welke zou dit zijn?

Een 911 GT3 Touring. Voor mij de perfecte samenkomst van sportief het beste wat de 911 te bieden heeft maar inclusief (en zoveel mogelijk) het klassieke lijnenspel van dit designicoon.